مصـرف آب را دست کم نگیـریـد
مصـرف آب را دست کم نگیـریـد
جمعه 27 اسفند 1390 ساعت 11:2 | بازدید : 279 | نویسنده : jaber | ( نظرات )

 آب را شاید بتوان مهمترین ماده غذایی جهان دانست . بسیاری از مواد غذایی را می توان برشمرد که اهمیت آنها در تغذیه انسان بیشتر از آب است اما این نکته را باید در نظر قرار داد که تمام مواد ، وقنی اهمیت پیدا میکند که آب وجود داشته باشد در غیر این صورت بـدون آب انسان نیز محکوم به فنـا است . حال آنکه بدون سایر مواد غذایی ، زندگـی تا مدتها ادامه می یابد .

 

هفت روز ، شاید حد نهایی و آستانه تحفل انسان درشرایط بی آبی باشد و در روز هشتم ، زندگی نیز با پیکر خشک و بی جان انسان وداع خواهد کرد . این نکته ها نه به منزله اخطار بلکه برای روشن کردن اهمیت منابع حیات در پرورش اندام و کلاً سلامت انسان ذکر شدند

دلیل اهمیت زیاد آب بدن انسان به طور متوسط ۶۰ الی ۶۵ درصد از آب تشکیل شده است که مواد زاید را از بدن دفع میکند و مواد مغذی را به درون سلولها انتقال می دهد . همچنین در تبدیل دمای بدن ، نقش اساسی به عهده دارد به طوریکه با خروج آب از بدن که بصورت عرق مشاهده می شود دمای بدن نیز کاهش می یابد .

نیاز روزانه آب

متخصصین تغذیه گفته اند که یک انسان سالم و بالغ روزانه حداقل به ۸ لیوان آب نیاز دارد . حال برخی افراد با کمتر از ۸ لیوان در روز اشباع می شوند و نیازشان به آب مرتفع می شود و برخی دیگر به بیش از این مقدار ، به آب نیاز دارند ، این ۸ لیوان آب به صورت یک میانگین و ملاک عنوان شده است . این نکته را نیز فراموش نکنید که ورزشکاران حرفه ای و قهرمانان به آب بیشتری نیاز خواهند داشت .

مصرف آب برای ورزشکاران

ورزشکاران حرفه ای و قهرمانان به مقدار بیشتری آب نیاز دارند از ۲/۵ لیتر تا حدود ۴ لیتر آب ، تعجب نکنید ۴ لیتر آب برای ورزشکاران حرفـه ای و قهرمانطان مقدار فوق العاده زیادی نخواهد بود . چون آنها با فعالیت شدیدی که دارند ، آب را به صورت عرق بین ۱ الی ۵/۱ لیتر در  حین تمریناتشان از دست می دهند و نیاز مسلم و مبرمی به این مقدار از آب دارند . از سوی دیگر با مصرف غذایی بالایی که آنها دارند  باید مقدار زیادتری از آب در درون  بدن آنها وجود داشته باشد تا همانطور که در بالا ذکر شده مواد زائد بدن را دفع و مواد مغذی را وارد سلولها بکنند . پس اینجا مشخص می شود این ۸ لیوان آب صرفاً برای یک انسان بالغ و کم فعالیت عصر ماشینی که غذای آن چنانی هم مصرف نمیکند ، کاربرد دارد نه برای سایر افراد جامعه از قبیل نوجوانان و جوانان به خاطر فعالیت زیادی که دارند .

بهترین زمان مصرف آب

آب را باید تقریباً در تمام طول روز مصرف کنید . این نکته خیلی مهم را متذکر شویم که تشنگی اصلاً نشانه خوبی برای نوشیدن آب نیست ، تشنگی به منزله آژیـر خطر بدن برای اعلام کمبود آب است و شما نباید بدن را تا جاییکه احساس تشنگی کند ، از آب محروم کنید . هر چند بار در روز که می توانید آب بنوشید . زمانیکه احساس تشنگی کردید به حد کافی آب بنوشید و به خیس کردن دهان و دور لب اکتفا نکنید .مصرف فراوان آب قبل و بعد از تمرین بـدنسازی و همچنین در حین تمرین نیز توصیه شده است .

شما باید دو ساعت قبل از تمرین میزان مصرف آب را افزایش دهید و همین رویه را تا شروع تمرین نیز ادامه دهید . در طول تمریـن نیز می توانید جرعه جرعه از آب بنوشید . گفته می شود که مصرف یک یا چند جرعه آب در بین ست ها  علاوه بر مرطوب شدن گلو از کمبود آب در بدن نیز جلوگیری میکند . هرگز تا اتمام تمرین تشنگی را به خود تحمیل نکنید و همواره به خاطره داشته باشید که مصرف ناگهانی و فراوان آب در پایان تمرینات نیز بسیار مضر و خطرناک است .

عوارض افراط در مصرف آب

افراط در مصرف آب نه تنها عوارض جانبی ناگواری ندارد بلکه مفید نیز واقع خواهد شد . آب عاری از کالری است و تنها ماده غذایی است که مصرف بی رویه آن توصیه می گردد ! ذکر این نکته ضروری است که قبل از مصرف آب کیفیت آن را نیز باید مد نظر قرار دهید .

تاثیر آب در پـرورش عضلات

یکی از مسائلی که امروزه در پـرورش انـدام مطرح می گردد مصرف کافی آب است . مصرف کافی آب برای انسان مخصوصاً افراد سنگین وزن و کسانیکه با شدت بالا تمرین میکنند ، بسیار مهم است . بدن شما روزانه ۱۰ الی ۱۲ فنجان آب را از طریق پوست به واسطه تعریق ، تنفس و ادرار دفع میکند ودر شرایط تمرین سنگین بدن مطمئناً این رقم به ۲ یا حتی چند برابر مقدار اولیه می رسد. یک فرد معمولی روزانه در حدود چهار پیمانه از آب را از طریق غذا دریافت کرده و حدوداً نصف پیمانه دیگر نیز از طریق متابولیسم داخلی به دست می آورد . حال آنکه این مقدار ، بسیار پایین تر از مقدار نیاز است . مقدار دریافتی از این دو منبع  از ۵/۵ پیمانه در روز تجاوز نمیکند . پایه انسان به مایع حیات یعنی آب است . به عبارت بهتر میتوان گفت که مصرف آب برای افراد معمولی بین ۶ الی ۸ پیمانه و برای ورزشکاران رشته های قدرتی بین ۱۲ الی ۳۲ پیمانه اجتناب ناپذیر است .اهمیت آب در دوره های افزایش حجم و همچنین در دوره های چربی سوزی صد چندان می شود .به بیان روشن تر می توانم ادعا کرد  که به کار بستن رژیم های غذایی نامناسب که محدود کردن مصرف آب را توصیه میکنند ، موجب کاهش حجم عضلانی خواهد شد . چون همانطور که قبلاً هم بیان شد آب کالری ندارد و با ورود  آن به بدن لازم نیست کار خاصی روی آب انجام شود . اما بعضی ها فکر میکنند که آب باعث چاقی می شود در صورتی که حتی یک کالری هم ندارد .

چند دلیل قانع کننده برای مصرف آب

دلیل اول اینکه آب را می توان نوش داروی شفابخش برخی از بیماریهای مزمن از قبیل سردرد ، تشنگی مفرط ، درد مفاصل و … دانست . دلیل دوم اینکه در حدود ۷۵ درصد از بـدن ، ۸۵ درصد مغـز و ۸۰ درصد خـون را آب تشکیل می دهد .دلیل سوم اینکه دریافت آب از سایر منابع غذایی برای بدن مشکل است . دلیل چهارم اینکه نوشابه های شیرین و مشروبات الکلی قسمت اعظم آب را به هدر می دهند و دیگر نوشیدنیها مثل چای و قهوه نیز به علت ادرار آور بودن باعث دفع آب از بدن می شوند  و چندین و چند دلیل دیگر

 


|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

بهترین روش برای کاهش وزن چیست؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 73
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 74
بازدید ماه : 397
بازدید کل : 67198
تعداد مطالب : 79
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

.

.

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس


 

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان sport و آدرس sportpage.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 79
:: کل نظرات : 4

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 73
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 74
:: بازدید ماه : 397
:: بازدید سال : 1410
:: بازدید کلی : 67198